Oferujemy wygodne sposoby płatności za zakupiony towar.

Zapłać za towar przelewem lub gotówką przy odbiorze.

Zakupy online są bardzo wygodne i szybkie. Zarówno sklepy, jak i PayU, dokładamy wszelkich starań, by wszystkie transakcje przebiegały nie tylko sprawnie, ale i całkowicie bezpiecznie.

Żeby jednak wszystko odbyło się bez zbędnych komplikacji, warto również samodzielnie zadbać o własne bezpieczeństwo w świecie online zarówno podczas robienia zakupów i płacenia za nie jak i podczas innych aktywności w sieci. 

Bezpieczeństwo użytkownika

Phishing (spoofing) – jest to wyłudzanie poufnych informacji (np. haseł, numerów karty kredytowej, danych osobowych) przez podszywanie się przez przestępcę pod daną osobę lub instytucję. Jedna z najczęstszych metod phishingu polega na wysyłaniu fałszywych wiadomości e-mail.

O podanie jakich danych nie zostaniesz nigdy zapytany przez pracowników PayU?

  1. Hasło - nikt z pracowników PayU nie zapyta Cię o Twoje hasło - jest ono znane tylko Tobie.
  2. Pełen numer karty płatniczej, kod bezpieczeństwa CVV2/CVC2 (trzy cyfry wydrukowane na odwrocie Twojej karty płatniczej), dodatkowe hasło wymagane dla niektórych kart w procesie weryfikacji tzw. 3D Secure

Jak rozpoznać, że mail, który otrzymałem jest próbą oszustwa?

  1. PayU nie wysyła do swoich użytkowników maili z prośbą o podanie szczegółowych danych Konta PayU jak i żadnych innych poufnych danych.
  2. Jeśli dostałeś maila, który spełnia przynajmniej jedno z poniżej wskazanych kryteriów - prawdopodobnie masz do czynienia z próbą wyłudzenia danych:
    1. W mailu zamieszczona jest prośba o wysłanie sms na wskazany numer
    2. Mail zawiera prośbę o podanie loginu lub hasła do Konta PayU, lub danych wrażliwych - data urodzenia, PESEL, nazwisko panieńskie matki, dane karty, hasło
    3. Mail zawiera błędy gramatyczne lub ortograficzne
  3. Wiadomości wysyłane przez PayU nigdy nie zawierają załączników z oprogramowaniem. (np. .exe)

Jeśli otrzymasz e-mail, w którym będzie opisana instrukcja postępowania związana
z Twoim kontem PayU, najlepszym sposobem postępowania jest otwarcie przeglądarki internetowej, wpisanie adresu ręcznie (tzw. „z palca”) www.payu.pl, przejście do okna logowania i dopiero wpisanie swoich danych - następnie należy zweryfikować czynności opisane w wiadomości. Nie należy klikać w żaden odnośnik w wiadomości, który wymaga podania danych osobowych, lub nie wzbudza Twojego zaufania.

Kradzież tożsamości

Do kradzieży tożsamości dochodzi w momencie, gdy ktoś bezprawnie wejdzie w posiadanie Twoich danych osobowych. Najczęściej kradzione dane to imię i nazwisko, adres zameldowania, PESEL czy numer karty kredytowej. Korzystając z cudzych danych internetowi oszuści mogą np. wyłudzać kredyty, czy też dokonywać zakupów przez Internet.

Jak chronić swoją tożsamość?

  • Dbaj o prywatność swoich danych – zarówno w Internecie, jak i poza nim
  • Płać bezpiecznie - korzystaj z internetowego systemu płatności PayU
  • Nigdy nie odpowiadaj na wiadomości e-mail zawierające prośbę o podanie Twoich prywatnych danych (np. dane do Twojego konta)
  • Bądź czujny - regularnie sprawdzaj operacje na swoim koncie pod kątem podejrzanych operacji
  • Nie zamykaj okna przeglądarki bez poprawnego wylogowania się ze stron transakcyjnych lub swojego konta internetowego.


Jak sprawić by Twoje hasło do Konta PayU było bezpieczne?

  • Hasło powinno się składać z minimum 8 znaków
  • Użyj kombinacji wielkich i małych liter, liczb i znaków specjalnych
  • Nie używaj swojego imienia, nazwiska ani adresu e-mail 
  • Nie używaj sekwencji łatwych do odgadnięcia (np. 1234 lub qwerty)

Na co zwrócić uwagę podczas płacenia kartą?

  1. Certyfikat SSL - Twoja przeglądarka wyświetli informację, że korzystasz z   bezpiecznego połączenia zaszyfrowanego certyfikatem, poznasz to także po tym, że adres internetowy rozpoczyna się od https://
  2. Jakość sklepu internetowego - nie kupuj w nieznanych sobie sklepach, o niejasnej przeszłości, nie wzbudzających zaufania. Zwróć uwagę, czy sklep na swojej stronie internetowej podaje takie informacje jak:   
    1. dane kontaktowe sprzedawcy
    2. regulamin (z uwzględnieniem zasad dokonywania zwrotów oraz zgłaszania reklamacji)
    3. telefon kontaktowy (zadzwoń i porozmawiaj chwilę o tym co zamierzasz kupić - sprzedawca powinien dobrze znać towar który sprzedaje)
    4. informacje o spełnianiu przez sklep i agenta rozliczeniowego PCI DSS (standardu bezpieczeństwa dla płatności kartą) i obsługiwaniu uwierzytelnienia 3DS (Verified by Visa i MasterCard SecureCode) - symbole PCI DSS oraz MCSC i VbV powinny być umieszczone na stronie
  3. Zwróć uwagę na rodzaj oferowanego przez sklep asortymentu (towary nienaturalnie tanie, długi czas realizacji usługi, szczątkowe opisy – to powinno wzbudzić Twoją czujność).
  4. Sprawdź opinie o sklepie lub danym sprzedawcy - przeszukaj Internet w celu sprawdzenia ich reputacji.
  5. Jeśli strona internetowa nie spełnia wyżej opisanych standardów lub nie budzi Twojego zaufania – nie dokonuj transakcji.


Oszustwo nigeryjskie

Oszustwo nigeryjskie lub nigeryjski szwindel (inaczej - afrykański szwindel, z ang. Nigerian scam, 419 scam – od artykułu w kodeksie karnym Nigerii, dotyczącym tego przestępstwa) proceder przestępczy – oszustwo, najczęściej zainicjowane kontaktem z ofiarą poprzez wykorzystanie poczty elektronicznej, polegające na wciągnięciu (dawniej przypadkowej, obecnie coraz częściej typowanej) ofiary w grę psychologiczną, której fabuła oparta jest na fikcyjnym transferze dużej (często przesadnie wygórowanej – nawet rzędu kilkunastu milionów funtów lub dolarów amerykańskich) kwoty pieniędzy z jednego z krajów afrykańskich (najczęściej Nigerii, choć obecnie może również chodzić o każdy inny kraj – coraz częściej w grę wchodzi Wielka Brytania, Hiszpania) - mającą na celu wyłudzenie pieniędzy.

Bezpieczny PC

Podstawą bezpiecznego korzystania z Internetu jest przede wszystkim posiadanie legalnego oprogramowania wraz ze wsparciem bezpieczeństwa. 

Wykonując transakcje płatnicze, warto pamiętać o korzystaniu z:

  • programu antywirusowego
  • zapory sieciowej (zwana firewall)
  • aktualnego oprogramowania

Program antywirusowy powinien zapewniać ochronę przed wirusami, trojanami i innymi programami działającymi na szkodę naszego komputera. Istnieje wiele źródeł potencjalnej infekcji, takich jak np. rozsyłanie poczty email z zainfekowanymi załącznikami czy pobranie zawirusowanego oprogramowania z Internetu. Programy antywirusowe, z definicji powinny chronić nas przed tego typu zagrożeniami. W celu zapewnienia najlepszej ochrony zalecamy stosowanie profesjonalnych programów antywirusowych, gdyż w odróżnieniu od darmowych wersji, komercyjne cechują się większą efektywnością ochrony jak i wsparciem. Wielu producentów daje możliwość przetestowania oprogramowania w okresie próbnym trwającym z reguły 30 dni. Jeśli nie masz programu antywirusowego lub podejrzewasz, że padłeś ofiarą ataku, zainstaluj jego próbną wersję już dziś! Pełną licencję możesz kupić w kolejnych dniach, np. na Allegro. 

Zapora sieciowa chroni przed nieautoryzowanymi próbami dostępu do komputera. Wyobraźmy sobie sytuacje, że jesteśmy w popularnej restauracji typu fast food
i serfujemy po sieci, przy użyciu udostępnianego przez nią darmowego Internetu.
Bez odpowiedniego ustawienia zapory sieciowej, osoba trzecia może podjąć próbę połączenia się z naszym komputerem. Firewall powinien chronić nasze urządzenie przed nieuprawnionym dostępem. Rekomendujemy zakup firewall wraz z programem antywirusowym. Taka kombinacja daje dużą skuteczność ochrony
a produkty takiego typu, często sprzedawane są pod szyldem "Internet Security".

Aktualne oprogramowanie to podstawa bezpieczeństwa. Wiele osób myśli, że aby zapewnić ochronę wystarczy tylko aktualny system operacyjny. Niestety to za mało – aby zapewnić pełną ochronę powinniśmy również dokonywać cyklicznych aktualizacji zainstalowanych programów. 

Żródło: http://payu.pl